Blogg

Konsten har alltid varit en del av mitt liv och att få använda även det som ett verktyg blir både en avslappnad och effektfull kombination till att prata kring tankar och känslor.

För det mesta så arbetar jag med vuxna men i slutet på förra året blev jag tillfrågad om att ha målning med elever från lågstadiet. Jag skulle träffa varje klass två gånger och de skulle få testa på att måla. Målandet skulle vara lite annorlunda och skilja sig från hur de brukar göra.

 

Första träffen.
Barnen fick blunda och lyssna på utvald musik. Efter ett litet tag fick de öppna ögonen och måla det som ”poppat upp” i huvudena på dem. Vad tänkte de på för färger? Tänkte det på några speciella saker, figurer eller former? Allt som de tänkte på skulle de måla in i huvudet på figuren som de hade på pappret framför sig.
Med breda penslar och bara ca 5 minuter på varje målning så kom vi förbi ”pill- och petmålningen” och kreativiteten flödade!
Tre olika sorters musikstycken. De stora målningarna fästes på väggarna och vi samtalade sedan kring vad de hade tänkt på.

Andra träffen.
Nu var det dags att måla känslor. Vi började med att prata om vad känslor är? Vilka känslor kan vi ha?
Därefter bestämde barnen första känslan: ARG, som skulle målas. Alla barnen fick ta en av målningarna från förra träffen och måla den figuren så att den såg riktigt arg ut! De skulle måla i färger som de tyckte passade till känslan och måla in saker, former, allt möjligt, för att förstärka Arg-känslan. Medan de målade fick de lyssna på musik som triggade känslan.
Känsla nummer två var LEDSEN och den sista känslan vi hann med var GLAD.
Alla målningarna fästes igen på väggarna och de fick sen prata om vad som kunde göra dem arga, ledsna eller glada.

Öppna och ärliga kommentarer om privata känslor, utan hämningar eller rädslor, tänk om det kunde få fortsätta så även i vuxen ålder.

 


ARG

Spännande att notera att den röda färgen dominerar.

”Jag är så arg att jag ser rött!!!”
Inom färgpsykologin menar de att rött triggar igång oss, ökar andning, hjärtslag och adrenalin. De menar vidare att kamplust, aggressivitet, ilska och vrede bland annat förknippas med den röda färgen. Verkar ju kunna stämma enligt de här barnens målningar.

LEDSEN

Här dominerar den blå färgen.

Blått sänker blodtryck, puls, adrenalin och dämpar oss enligt färgpsykologin.
Barnens målningar speglar det samtidigt som man kan se uttryck av lite starkare sorg, så fort de röda nyanserna läggs till.

GLAD

Här får den gula färgen större utrymme hos många av barnen.

Enligt färgpsykologin frigör färgen gul tungsinne, dysterhet och depressionstankar.
Gult framhäver hoppet, solen och gör oss glada!

Inspirerande dagar och härliga barn!

Målning och valet av färger, former, symboler visar många gånger mer våra känslor än vad vi ibland kan uttrycka med ord.

Det jag tar med mig som värmde mest var en liten tystlåten flicka som satt bredvid en pojke och målade. Det var andra träffen och pojken pratade högt om hur fult och dåligt det blev när han målade sin första målning.
”Jag tycker om min målning” sa flickan och målade vidare med stora penseldrag i klara färger.
”Du va inte här förra gången va?” frågade hon pojken som bara muttrade.
”För det finns faktiskt inget fult!” sa hon och log med hela ansiktet.

Varm i både själ och hjärta,
hade jag lyckats förmedla det, om så bara till en enda, så kan jag känna mig nöjd.