Stresshantering

Stresshantering

Få tillgång till verktyg och förhållningssätt för att hantera den stress som är ofrånkomlig, när du lever ditt dagliga liv.

Vad behöver du lära dig att acceptera och vad kan du förändra?
Vad är stress och vad händer i kroppen när du är stressad?
Hur kan du förhindra depression eller utmattningsdepression?
Vad tycker du är viktigt och vad ska ditt liv stå för?

Dagens samhälle och arbetsplatser kan ibland öka våra stressnivåer genom:

  • ökad prestationspress i och med nedskärningar eller slimmade organisationer
  • att vi idag nästan alltid är nåbara, uppkopplade och har tillgång till vårt arbete även hemma på ledig tid
  • att informationsflödet är enormt eftersom vi alltid har tillgång till datorer, mobiler etc
  • att vi blir avbrutna, störda, distraherade titt som tätt (öppna kontorslandskap, mejlpling, mobiler etc.)

Allt detta ökar stressnivåerna och gör att vår hjärna fungerar sämre. Vad och hur kan du bemöta och förbättra det här?

Autonomi är en viktig del angående om en arbetssituation upplevs stressande eller inte. Faktorer som realistisk arbetsbelastning, hög autonomi och ett socialt stöd från omgivningen bidrar till att människor stannar på arbetsplatsen trots hög arbetsbelastning. Genom att arbeta autonomistödjande och med rätt sorts feedback går det att hjälpa människor som har hög arbetsbelastning mot utbrändhet.

Hälsa är inte bara en frånvaro av sjukdom utan en känsla av välbefinnande, att livet har en mening och att det är i balans.

Acceptans - att förändra förhållningssätt

  • Vad behöver du öva dig på att acceptera?
  • Varför är det så svårt att acceptera?
  • Yttre problem / inre problem
  • Naturlig smärta eller onödig smärta?
  • Vad tankar kan ställa till med

Strukturer

  • Hur kan du med hjälp av olika strukturer få mer tid, och öka din känsla
    att du klarar av de krav som omgivningen ställer på dig?

Värderingar

  • Vad är viktigt för dig i grund och botten?
  • Har du tagit dig tid någon gång och kartlagt det?
  • Att leva och verka i samklang med våra värderingar har visat sig öka vår självkänsla och vårt inre välmående. Lever du i linje med dina värderingar?

Medveten närvaro

Medveten närvaro innebär att vara uppmärksam på ett speciellt sätt:

  • avsiktligt
  • i nuet
  • utan att värdera eller döma

Defusion

Motsatsen till defusion är fusion. Fusion är då du är ett med dina tankar. Du blir ett med dem och du är helt och fullt sammansvetsad med tankarna. Ofta är det negativa tankar där du ältar sådant som hänt eller oroar dig för sådant som kan komma att hända.

  • Defusion är hur du kan skapa ett litet avstånd mellan dig och dina tankar, så att du kan låta dem komma och gå utan att fastna eller slukas upp av dem.

Jag som kontext

  • Att kunna observera dig själv på avstånd, utan att döma eller värdera
  • Att se att du är inte dina prestationer, saker eller titlar
  • Bygger du din identitet eller skapar du dig ett liv? Det kan hända att du i din iver att rädda din status och identitet, förlorar ditt sanna liv

Upplägg

Arbete individuellt eller med hel grupp.
Teori och praktiska övningar blandas. Verktyg och förhållningssätt till att minska stressen och öka välbefinnandet.

Samtalsmetodik

Samtalsmetodik

Lär dig hur du kan förbättra relationer, bemöta motstånd och öka din påverkan genom din kommunikation.

Vi människor tror generellt mer på det som är:

  • tydligt och enkelt
  • lätt att uttala eller läsa
  • sådant som känns bekant
  • och som uppfattas begripligt

 

Samtalsmetodik handlar många gånger mer om att öva upp dig i att lyssna, bekräfta, reflektera, ställa frågor, för att visa intresse och omtanke, istället för att själv vara experten som pratar.
Det någon själv tänkt ut och säger, har större kraft att öka dess motivation till att vilja, i jämförelse om någon annan säger till dem, vilket istället ofta väcker motstånd.
Att ge feedback på det någon gör, dess process, hantering av uppgift, utförande av arbete, har visat sig leda till mer tilltro till egen förmåga att kunna utvecklas.
Vilken effekt du får av det du säger, beror på när du säger det, hur du säger det och vem som tar emot.

  • Hur kan du förbättra dina relationer genom kommunikation?
  • Varför är det svårt att säga nej?
  • Hur kan små ord göra stor skillnad?
  • Hur kan du minska risken för konflikt utifrån hur du formulerar dig?
  • Hur kan du vägleda andra utan att ta över kommandot?

Feedback

Vad ska du säga och hur ska du säga det, för att öka din påverkan av den feedback som du ger?

  • Lär dig hur du kan uttrycka dig för att hjälpa andra att utvecklas och få möjlighet till att växa, utan att tillrättavisa eller ge tips och råd
  • Lär dig att vässa din feedback, att bli mer specifik och tydlig. Alla människor vill ha någon form av bekräftelse. Jobbar jag rätt? Blev det bra? Bidrar jag med något?
  • Lär dig hur du uppmärksammar och bekräftar människor i din omgivning, så att det mottas som genuint och ärligt

Arbetsplatser som väljer bort att ge feedback får en negativ effekt på trivsel, engagemang, motivation och vilja till utveckling. Negativa effekter kan också ses i frånvarokostnader, personalomsättning och i företagets allmänna rykte.

Motstånd

Motstånd är den mest naturliga reaktionen hos oss människor då vi står inför förändringar.

  • Lär dig hur du kan komma förbi det
  • Lär dig också vilka motståndssignalerna är, så att du kan backa i tid och hitta nya ingångar i samtalet
  • Lär dig att kommunicera autonomistödjande för att öka människors egen motivation

Konflikt

Hur kan du göra för att förebygga konflikter?

  • Lär dig vilka faktorer som ofta leder till konflikter och hur du kan förebygga dem

Missförstånd

Vad beror missförstånd på?
Hur skulle du kunna förbättra förutsättningarna för att minska missförstånd då du kommunicerar?

  • Lär dig hur du kan minska missförstånd och öka din och andras tydlighet

Upplägg

Arbete individuellt eller med hel grupp.
Teori och praktiska övningar blandas.

Självkänsla

Självkänsla

God självkänsla hör ihop med din förmåga att vara ärlig, äkta och sann både mot dig själv och mot de människor du möter.
  • Självkänsla är din egna recension av dig själv, hur du står dig i förhållande och jämförelse till andra människor
  • Definitionen av självkänsla består både av din känsla av ditt inre värde och din egna upplevelse hur din kompetens är
  • Självkänsla kopplas till din förmåga att känna glädje och din egen uppfattning hur du har ”lyckats” i livet
  • Självkänslan kommer även till uttryck genom din syn på livet i stort, och din förmåga att hantera svårigheter och utmaningar, din tro på din egen förmåga, din självtillit

Personer med god självkänsla känner sig oftast trygga, kompetenta och optimistiska.
Personer med dålig självkänsla känner sig mer självkritiska och osäkra.

Dina handlingar, vad du gör, påverkar hur du uppfattas av både din omgivning och av dig själv, därför har även det betydelse för din självkänsla.

 

Din självkänsla avgör hur du mår,
vilka utmaningar och uppgifter du tar dig an.

Skillnader i vad du säger mot det du gör, försvagar din självkänsla.

 

Om du i din uppväxt mest fått positiv feedback vid prestationer, kan beröm trots att det är positivt få negativa konsekvenser för dig.
”Jag är endast värdefull och omtyckt då jag presterar”.
Att göra ”rätt” blir då detsamma som att vara bra, och misslyckanden är detsamma som att vara dålig.

Att utveckla självkänslan

  • Acceptans – Vem är du? Hur är du? Var befinner du dig?
  • Mentalisering – Hur öka din förmåga att känna in dig själv och andra?
  • Färdighetsträning – Vilka utmaningar ska du ta dig an för att öka din tro på dig själv?
  • Ändamålsenligt handlande – Vilka handlingar stämmer överens med dina värderingar, och som du kan göra mer av?

Hur kan du stå upp mer för dig själv och sätta gränser?

Våra känslor

  • Vilka känslor har vi och vad fyller de för funktion?
  • Hur mycket spelar vårt gamla stenåldersliv in i våra känslor?
  • Hur kan agerande på primär känsla istället för sekundär känsla förbättra våra relationer?
  • Vad fyller skam och självkritik för funktion?
  • Hur kan du bättre förhålla dig till alla dina känslor?
  • Hur skulle du kunna lyssna mer på dina känslor som informationsbärare och vägvisare?
  • Hur kan du öka din självmedkänsla?

Våra tankar

Våra tankar är fantastiska då vi lär oss nya saker, då vi analyserar, planerar och reflekterar.

Tankar kan dock ”ställa till det” väldigt för oss då de dömer, jämför och värderar oss, vilket de ofta kan göra både hårt och kritiskt.

  • Hur skulle du kunna förhålla dig bättre till dina tankar och inte låta de ta över?
  • Ger den här tanken dig ett rikare, mer helt och meningsfullt liv
    om du låter den styra ditt beteende?
  • Hjälper den här tanken dig att bli den du vill vara, och göra det du vill göra, om du håller fast vid den?

Lycka

Alla andra verkar vara så lyckliga….

  • Hur lyckliga kan vi vara och hur länge kan vi vara det?
  • Är lycka ett statiskt tillstånd?

Upplägg

Arbete individuellt eller med hel grupp.
Teori och praktiska övningar blandas, allt för att öka självkänsla, självmedkänsla, trygghet, kreativitet, mod och flexibilitet.

Ledarskap

Ledarskap

Ledarens roll idag är inte så mycket att skapa resultat,
utan mer att skapa förutsättningar för resultat .

Det är inte alltid företaget, dess storlek, vinster eller hur känt det är som är avgörande, utan det är människorna inom bolaget som gör skillnaden.
Som du uppfattar medarbetaren – så uppfattar du också företaget.

 

  • Vad kan du som chef eller ledare göra för att främja den psykosociala arbetsmiljön?
  • Hur kan du öka din roll som motiverande kraft hos dina kollegor och medarbetare?
  • Hur kan du få ett mer dynamiskt förhållningssätt som ledare?
  • Hur kan du förbättra relationerna och prestationerna genom samtalsmetodik?
  • Hur kan du förbättra samarbete och utveckling av grupper?
  • Hur skulle du kunna arbeta mer med autonomistödjande ledarskap?
  • Hur kan du öka andras och din egen möjlighet till att förhålla er till den vardagliga stressen bättre?
  • Hur kan du nyttja ambition, passion och inspiration hos dina medarbetare?
  • Hur uppmärksamma och fokusera på era styrkor, samt hur kan ni arbeta och bygga upp dem?

 

Genom att skapa möjligheter för dina medarbetare att uppleva positiva känslor, får du en arbetsplats som är friskare, med flexibelt tänkande, större kreativitet, som är villig att lära och utvecklas, samt lösningsfokuserad och med nya idéer.

Engagemang föds ut meningsfullhet.

Det är vår motivation som styr våra beteenden, och många gånger är det mer konsekvensen av beteendet som styr vad vi gör, mer än själva instruktionen innan.

Förväntningar, förutsättningar och förmåga påverkar hur vi når uppsatta mål.

Vad pratar vi om, hur pratar vi om det, och vad gör vi?

Vilja och motivation

Lär dig vad som förstärker inre motivation samt yttre motivation hos oss människor, och hur du praktiskt kan arbeta med det i din vardag.

 

  • Feedback – inre feedback och yttre feedback, utfallsfeedback, personfeedback, processfeedback, reglerande feedback men vad är motiverande feedback?
    Hur främja ansträngning och hur uppmärksamma framsteg?
    Du får praktiska och konkreta verktyg.

 

  • Autonomistödjande ledarskap har visat sig ge en väldigt positiv effekt på andras motivation och hur delaktiga de känner sig på arbetsplatsen.
    Vi lär dig hur du kan bli ännu bättre, för att öka denna effekt.

Du får också råd, kunskap och verktyg i hur du kan låta människor, arbetsplats och företag växa genom värderingar och styrkor.

Mål

  • Är målen tydliga, realistiska och meningsfulla?
  • Är de nedbrutna i delmål och i mindre vardagliga mål?
  • Hur förmedlas förväntningarna?
  • Är målen mätbara och tidsatta?
  • Alla som arbetar, ser de hur deras arbetsuppgifter är kopplade till de olika målen, hur de bidrar?
  • Ligger målen i nivå med den som ska utföra, dess kapacitet, kompetens, erfarenhet, värderingar och styrkor? Är de för lätta, för svåra eller är de så att personen får anstränga sig lagom mycket så att ett lärande och en utveckling sker?
  • Hur pratar ni kring målen? Hur följer ni upp dem? Hur ofta?

Strukturer

  • Hur arbetar ni med ”egen arbetsstruktur”, checklistor, rutiner, mallar och ”att göra listor”? Vet alla var de finns och hur de används?
  • Bli bättre på att sätta gränser
  • ”Tillgänglig” och ”ett nära ledarskap” vad betyder det?
  • Finns tid till förberedelser och reflektioner?
  • Vad stör och avbryter dig då du egentligen behöver få arbeta ostört?
  • Lär dig prioritera bland alla möten
  • Hur är ordningen? Vad letar du ofta efter som tar onödigt mycket tid?

Upplägg

Arbete individuellt med dig som ledare med hur du ska kunna öka din påverkan av det du gör, öka din tydlighet, trygghet och självtillit.

Parallellt med detta kan ett arbete med din medarbetargrupp utifrån strukturer, mål, styrkor, värderingar och motivation också göras för ökad samsyn och större effekt.

Miljö

Miljö

Omgivningen och dess miljö påverkar dig mer än du tror,
ofta utan att du vet om det själv.

Du blir påverkad av allt omkring dig, material, färger och former,
minnen som är kopplade till saker och föremål, dofter, ljud med mera. Alla dina sinnen tar intryck, ibland medvetet men ofta omedvetet. Det är då intressant att få kunskap om den omedvetna påverkan du utsätts för, så att även den blir medveten och att du kan dra nytta av den.

 

Vad som påverkar dig i din miljö är:

  • hur du placerar inredningen, hur du exponerar olika saker
  • antal riktlinjer och höjder
  • vad du har för tavlor, föremål och växter i miljön
  • vilka färger och material du väljer för den aktuella miljön
  • hur du jobbar med belysning
  • hur du ser till att miljön fyller sin funktion och speglar det du vill

 

Vår vilja, uthållighet, kraft och styrka sätts hela tiden på prov, förr eller senare tar orken slut.
När orken tar slut väljer vi ofta den ”lättaste vägen”, vilket inte alltid är det som är bra för oss i det långa loppet. Lösningen på det här kan vara att se till att minsta motståndets lag leder till det önskade beteendet som jag vill uppnå, och här kan hur vi formar vår miljö hjälpa oss.

 

Genom att förändra din miljö kan du:

  • öka chanserna att lyckas med det du vill göra eller förändra
  • se till att det blir enkelt, funktionellt, överskådligt, inbjudande och lättåtkomligt
  • samtidigt som du kan göra de oönskade beteendena svårare att genomföra

Det är inte alltid en strävan efter mer vilja, mer kraft, mer styrka, mer ork, mer tålamod, mer disciplin eller mer positivt tänkande som leder dig dit du vill, utan många gånger kan du få den extra hjälp du behöver genom att förändra i din miljö.

Företaget

  • Fyller era lokaler och rum sin funktion?
  • Främjar rummen den typ av arbetsuppgifter och arbetssätt ni har?
  • Vilka syften finns med de olika rummen? Är de inredda så att de uppfyller dem?
  • Vilken påverkan vill ni uppnå på de olika ställena? Har ni färger och material som förstärker detta?
  • Är det välkomnande?
  • Ser det professionellt och tryggt ut?
  • Känner ni trivsel, inspiration, finns möjlighet till avkoppling och återhämtning?

Den individuella arbetsplatsen

Vad behöver föras in i ditt arbetsrum:

  • för att spegla dina styrkor?
  • värderingar?
  • din personlighet?
  • det som ger energi och inspiration?
  • det som påminner dig om dina mål?
  • attribut som hjälper dig att nå dina mål?

Ansiktet utåt / Skyltfönster etc

  • Har ni fönster, ytor eller miljöer som ska spegla vilka ni är och vad ni står för?
  • Är ni en butik som vill på bästa sätt marknadsföra er genom era skyltfönster?
  • Hur ser de ut?
  • Hur exponerar och visar ni era varor eller tjänster på bästa sätt inne i butiken, så att det ser inbjudande och lockande ut?
  • Förmedlar de det ni vill?
  • Ser det professionellt ut eller visar ni allt, och hoppas på det sättet visa att ni har något för alla?

Vi går igenom: teman, färger, former, material, belysning, grupperingar, höjder, riktningar, pyramider, blickfång i gyllene snittet, upprepningar med mera, allt för att ni ska få så stor effekt av det ni vill påverka med som möjligt.

Upplägg

Arbete individuellt, hel avdelning eller hel arbetsplats.
Teori, planering och praktiskt utförande, eller rådgivning och konsultation.

Gruppsamarbeten

Gruppsamarbete

Många gånger då du tror att det är en person som är problemet, är det mer vanligt att det är problem med situationen som personen befinner sig i. Miljön du har runt dig påverkar om du är egoistisk eller hjälpsam, mer än hur du i grunden är som människa.

Chefer och ledare som styr och gör det mesta av bestämmandet själva, får medarbetare som blir mer och mer blir passiva, vilket leder till långsamma processer, minskat engagemang och minskat agerande för att hantera snabb utveckling eller problemlösning.

Genom hög autonomi hos medarbetare får du en arbetsplats som är friskare, med flexibelt tänkande, större kreativitet, som bättre klarar nya förutsättningar och förändringar, som är villig att lära och utvecklas, som tar mer ansvar samt är mer lösningsfokuserad och kommer med nya idéer.

Att fokusera på medarbetares styrkor, det som fungerar och ger handlingskraft i verksamheten, det som får olika personer att prestera som bäst, det som kunderna är nöjda med, det som skapar motivation och arbetslust och inte bara leta lösningar på problem, är oftast nyckeln till framgång. Att hitta det positiva, det som fungerar, att förstärka det och låta det växa!

 

Händelser som leder till stress, sämre psykosocial arbetsmiljö, sämre prestationer och konflikter:

  • Otydliga mål och arbetsuppgifter
  • Otydlig rollbeskrivning, otydliga ansvarsområden
  • Frånvaro eller väldigt lite, av delaktighet och autonomi
  • Frånvaro eller väldigt lite feedback

Balans och Rättvisa

  • Är det balans mellan din arbetsinsats och den ”belöning” du upplever att du får?

Delaktighet och Autonomi

Det du själva tänkt ut och säger, har större kraft att öka din motivation till att vilja, i jämförelse om någon annan säger till dig, vilket istället ofta väcker motstånd.

  • Att få arbetsuppgifter i linje med dina egna styrkor och värderingar
  • Att själv kunna påverka dina arbetsuppgifter
  • Att själv få tänka ut lösningar och strategier

Tydlighet

  • Tydliga mål
  • Tydliga syften
  • Tydliga roller och ansvarsområden
  • Tydliga uppgifter
  • Tydliga deadlines
  • Tydlig uppföljning
  • Tydlig feedback
  • Tydliga strukturer

Feedback

  • Det är vår motivation som styr våra beteenden, och många gånger är det mer konsekvensen av beteendet som styr vad vi gör, mer än själva instruktionen innan
  • Mest feedback får vi från våra arbetsuppgifter och våra närmaste kollegor
  • Hur kan du ge feedback som känns äkta och som lyfter dina kollegor?

KASAM

  • Är det meningsfullt med tydligt syfte?
  • Förstår du, är det begripligt?
  • Är det hanterbart? Har du förmåga och kunskap att klara av det?

Strykor och Värderingar

  • Att få arbetsuppgifter i linje med våra styrkor och värderingar, har visat sig öka vår självkänsla och våra prestationer
  • Att se till var och ens styrkor samt förstärka dem har inte bara effekt på personen ifråga, utan har visat sig ha positiva effekter för hela verksamheten genom högre produktivitet, nöjdare kunder, lägre personalomsättning och lägre sjukfrånvaro

Mål

  • Är målen tydliga, realistiska och meningsfulla?
  • Är de nedbrutna i delmål och i mindre vardagliga mål?
  • Hur förmedlas förväntningarna?
  • Är målen mätbara och tidsatta?
  • Alla som arbetar, ser de hur deras arbetsuppgifter är kopplade till de olika målen, hur de bidrar?
  • Ligger målen i nivå med den som ska utföra, dess kapacitet, kompetens, erfarenhet, värderingar och styrkor? Är de för lätta, för svåra eller är de så att personen får anstränga sig lagom mycket så att ett lärande och en utveckling sker?
  • Hur pratar ni kring målen? Hur följer ni upp dem? Hur ofta?

Upplägg

Hela grupper. Teori och praktiska övningar blandas, mellan våra pass arbetar gruppen praktiskt i sin vardag med olika uppgifter som vi vid nästkommande träff följer upp.